19. Yüzyıl sonlarına kadar Avanos’ ta bir köprü yoktu, zaten yerleşim yeri de Kızılırmak’ ın kuzey yakasında Ziyaret Dağı’ nın ırmağa yakın eteklerinde olduğundan fazla ihtiyaç da duyulmuyordu. Irmağın güney yakasına geç
19. Yüzyıl sonlarına kadar Avanos’ ta bir köprü yoktu, zaten yerleşim yeri de Kızılırmak’ ın kuzey yakasında Ziyaret Dağı’ nın ırmağa yakın eteklerinde olduğundan fazla ihtiyaç da duyulmuyordu. Irmağın güney yakasına geçmek için suların iyice azaldığı mevsimler tercih ediliyor, yöre halkının “Geçit” tabir ettiği, bilinen sığ yerlerden geçiliyordu.
Zaman içerisinde nüfusun ve ihtiyaçların artmasıyla birlikte ırmağın güney sahilini de kullanma gereği duyuldu.
Sultan Abdülhamit döneminde sarayda Mabeyin Kâtibi olarak görev yapan aynı zamanda Kurena (Padişahın sohbetlerine katılan) olan Avanos’ lu Arif efendi, Avanos’ un köprü ihtiyacını sarayda dile getirerek köprünün yapılmasını sağlamıştır.
Köprü yapımına 1898 yılında başlanmış, köprü ayaklarında kullanılan taşlar kağnılarla Karadağ’ dan getirilmiş, halk arasında Sarı – Kara ustalar olarak bilinen ustalar tarafından yapılarak 1900 yılında hizmete açılmıştır.
Köprü 11 ayak üzerine oturtulmuş ve toplam 3700 liraya mal olmuştur.Üzeri tahta olan köprüden 20 yıl boyunca geçişler ücretli olmuş, zamanla tahtalar yıpranınca, o yıllarda Kırşehir Millet Vekili olan Avanoslu Ali Rıza Bey’ in yardımlarıyla ve Wolf isimli bir Macar ustanın öncülüğünde beton kaplama yapılmış 1926 yılında tamamlanarak ücretsiz geçişe başlanmıştır.
151 metre uzunluğa sahip Tarihi Taş Köprünün yaya kaldırımı 1995 yılında genişletilmiştir.
Mustafa Taşkın